Isnin, 20 April 2015

Selamat panjang umur Dr Mahathir

SAYA angkat tabik pada negarawan ulung Tun Dr Mahathir Mohamad di atas sikap dan pendiriannya yang berani dan cekal dalam menyatakan pandangannya berkait isu-isu kepentingan bangsa dan negara.

Dalam usia 90 tahun beliau masih mampu berfikir dan bertindak seolah beliau masih dalam lingkungan 50 dan 60an. Orang lain seusia dengannya lazimnya hanya duduk di rumah atau berkerusi roda.
Tun Dr Mahathir Mohamad

Tetapi tidak bagi orang seperti Dr Mahathir, terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan dan beliau senantiasa mengejar masa. Bukan sesetengah pemimpin yang banyak tidur dan lembab dalam tindakan dan membuat keputusan.

Inilah kualiti yang ada pada negarawan ulung ini tidak dimiliki oleh kebanyakan pemimpin dan ahli politik di negara ini.

Dalam beliau mengkritik hebat cara pimpinan Datuk Seri Najib Razak, beliau secara tegas menolak sebarang kerjasama dengan pihak pembangkang. Itulah hakikat yang sebenarnya, Dr Mahathir tidak perlu sebarang bantuan dari sesiapa terutamanya dari pihak parti pembangkang.

Beliau mampu bergerak sendirian dan membuat keputusan sendiri tanpa dipengaruhi oleh sesiapa. Dalam pada itu sudah pastilah sokongan rakyat dan ahli-ahli Umno amat penting dalam matlamatnya agar Najib berundur dan digantikan dengan pemimpin Umno lain bagi meneruskan penguasaan BN pada PRU 14.

Kepada Tengku Razaleigh Hamzah, Anwar Ibrahim yang kini berehat di Sungai Buloh dan Lim Kit Siang, sori lah Dr Mahathir bukanlah tokoh yang sebaris dengan kamu ! Sekiranya, Dr Mahathir menerima cadangan atau pelawaan untuk bekerjasama dengan mereka dalam agenda menjatuhkan Najib bererti ia akan menjatuhkan maruah beliau sebagai seorang negarawan ulung.

Kepada pembangkang sori lah, lain kali lah !

Dari Pak Lah hingga Najib serta Anwar dan Lim Kit Siang tidak akan terlepas dari kritikan Dr Mahathir. Sekiranya ditakdirkan bekas Mursyidul Am PAS masih hidup dia juga tidak akan terlepas dari kritikan Dr Mahathir jika ia merasakan ada benda yang tidak betul.

Inilah kelebihan negarawan ini yang akan bercakap terus terang dan membetulkan kesilapan dalam apa sahaja isu tanpa memilih kawan dan lawan.

Kepada Dr Mahathir, selamat panjang umur dan diberkati dengan kesihatan yang baik.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan