Rabu, 22 April 2015

Tun Musa Hitam tidak pertahankan Najib ?

BEKAS Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam yang diketahui umum tidak pernah ngam dengan bekas bosnya, Tun Dr Mahathir sehingga sekarang belum lagi mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu kritikan terhadap kepimpinan Najib Razak.

Tidak berapa lama dahulu Tun Musa ada membuat kenyataan menyindir Dr Mahathir dengan berkata hanya klon Dr Mahathir sahaja dapat menyelesaikan ketidakpuasan hatinya terhadap pimpinan Najib.

Kenyataan Musa itu dibuat setelah Dr M menarik balik secara terbuka sokongan pada Najib.
Tun Musa Hitam

Itu telah berlalu beberapa bulan dahulu. Dan kini serangan Dr M terhadap Najib semakin meningkat dan lebih terbuka. Setakat perkembangan terbaru kini, Tun Musa belum memberikan sebarang kenyataan sama ada dia mempertahankan Najib atau bersama dengan Dr M.

Sekiranya tidak tersilap ingatan saya baru-baru ini, Tun Musa ada membuat kenyataan media berhubung kes hukum hudud yang mendapat sokongan dari wakil-wakil Umno dalam DUN Kelantan. Tun Musa menggesa Najib sebagai Presiden parti menyatakan sikap dan pendirian secara jelas tentang hudud. Sehingga kini Najib belum memberikan sebarang respons. Dia terus berdiam diri.

Ketika era Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Musa secara tidak rasmi menjadi antara penasihat Pak Lah di Putrajaya. Dan Tun Musa adalah antara pemimpin yang mempertahankan Pak Lah bila dia diserang hebat oleh Dr M.

Dalam kes Najib - Dr M, sikap Tun Musa tidak begitu jelas. Pada umumnya Pak Lah dan Najib boleh dianggap sebagai "orang Musa" berbanding "orang Mahathir". Semasa Tun Musa berada dalam kabinet sebagai Timbalan Perdana Menteri, Pak Lah dan Najib merupakan penyokong kuatnya.

Di sudut persepsi politik kini, Tun Musa tidak mungkin boleh bersama Dr M dalam usaha menjatuhkan Najib sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Namun setakat ini Tun Musa tidak mempertahankan Najib atau bersetuju dengan segala kritikan Dr M terhadap Najib itu.

Apakah Tun Musa sendiri bersetuju dengan segala senarai yang diberikan Dr M tentang kelemahan Najib tetapi dia mengambil sikap berdiam diri ? Atau pun mungkin ada antara yang dia tidak bersetuju dan bersetuju tentang kelemahan-kelemahan Najib itu ?

Tun Musa adalah seorang yang cerdik. Barangkali dia tidak nampak dan yakin kedudukan Najib boleh dipertahankan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan