Selasa, 14 April 2015

Ustaz Ahmad Awang paling layak lawan Hadi

TOKOH ulama Ustaz Hj. Ahmad Awang dan Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa  adalah dua calon yang jelas setakat ini sebagai calon pilihan bertanding jawatan Presiden parti menentang penyandang jawatan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam muktamar Jun ini.

Husam telah menyatakan dia berada dalam dilema antara kehendak ahli dan kedudukannya yang mungkin bertanding melawan Hadi. Manakala Ustaz Ahmad, bekas Naib Presiden parti semakin lantang dan secara terbuka mengkritik stail pimpinan Hadi.
Ustaz Hj Ahmad Awang

Secara jujur dan hakikatnya antara Ustaz Ahmad dan Husam, orang yang paling layak menentang Hadi tidak lain hanya Ustaz Ahmad. Husam sebagai pemimpin masih muda perlu menumpu hanya jawatan Naib Presiden yang disandangnya sekarang.

Tambahan dari segi imej, ilmu dan perwatakan, Ustaz Ahmad lebih seimbang jika dibandingkan dengan imej yang ada pada Hadi.

Lagi pula Ustaz Ahmad kelihatan lantang dan lebih berani secara terbuka mengkritik Hadi. Husam pula lebih pada berkiasan dan berdiplomasi dalam menzahirkan apa yang berlaku dalam parti.

Justeru langkah sepatutnya yang perlu diambil Husam demi kebaikan parti dan para ahli agar tidak konpius ialah dengan menyatakan pendiriannya tidak akan bertanding jawatan Presiden. Ini lebih baik bagi memudahkan jentera Ustaz Ahmad bergerak dan menumpukan pertandingan pada Jun ini.

Ustaz Ahmad pula jangan hanya lantang bersuara tetapi bila sampai masa menarik diri enggan bertanding dengan memberi berbagai alasan. Yang jelas dia telah pun mengkritik secara terbuka terhadap Presiden dan Mursyidul Am, Datuk Haron Din.

Peluang Ustaz Ahmad untuk menang mengatasi calon-calon lain bagi jawatan Presiden. Begitu pun ini tidak bermakna dia boleh menang dengan mudah. Kedudukan Hadi dikatakan masih kukuh diperingkat akar umbi.

Walau apa pun keadaan, Ahmad Awang tidak mempunyai banyak pilihan dalam membuat keputusan sebelum Jun ini. Dia tidak boleh hanya bersuara lantang tetapi tidak sanggup berdepan demi kebaikan masa depan parti seperti mana yang disuarakannya dalam tulisan dan ucapannya sebelum ini.

Kepada Husam pula tidak perlulah berada dalam dilema. Dia hanya perlu buat keputusan sama ada isytihar secara terbuka menyokong Hadi atau Ahmad Awang. Itu sahaja. Dan satu lagi buat pendirian nak bertanding jawatan Naib Presiden atau tidak ? Tak payah bermimpi nak bertanding Presiden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan