Isnin, 14 April 2014

Apakah Hudud Pas Bersumber Dari Quran ?

PAS sering kali memberi dalih dan alasan bahawa Umno menentang dan penghalang parti itu dari melaksanakan hukum hudud. Selama 23 tahun Pas berkuasa di Kelantan hukum hudud hanyalah tinggal deraf di atas kertas sahaja.

Selama 23 tahun hudud hanya menjadi bahan dan modal politik Pas setiap kali pilihan raya bagi meraih undi dan sokongan orang-orang Islam. Umno telah dianggap kafir dan berbagai tuduhan kerana tidak melaksanakan hukum hudud.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat berkerat rotan dengan Umno dan lebih rela bersekongkol dengan parti PKR dan DAP. Seolah gambaran yang PKR dan DAP itu lebih "Isle" dari Umno. Pas mengambil pendekatan tahaluf siyasi dengan sanggup bekerjasama dengan dua parti tersebut dalam Pakatan Rakyat.

Melalui Pakatan Rakyat bagi Pas adalah lebih aula dari bekerjasama dengan Umno. Ertinya, PKR dan DAP adalah rakan sejati dalam mencapai cita-cita Pas melaksanakan hudud berbanding Umno.

Umno acap kali diberi gambaran sebagai pihak yang menentang niat murni Pas itu. Tetapi hari ini telah terbukti belang yang sebenarnya. Para pemimpin PKR dan DAP secara terbuka dan terus terang menolak usaha Pas untuk membawa usul undang-undang hudud ke Parlimen bagi memberi laluan perlaksanaannya di Kelantan selewatnya 2015.

Karpal Singh antara pemimpin DAP paling keras menentang hudud dengan amarannya agar "langkah mayatnya dulu". Namun dalam sehari dua ini Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution Ismail telah menyatakan dengan tegas dan jelas bahawa hudud bukan agenda persepakatan Pakatan Rakyat.

Setakat ini belum ada sebarang reaksi dari Datuk Nik Aziz Nik Mat di atas semua kenyataan dari para pemimpin sekutu Pas dalam Pakatan Rakyat. Nik Aziz adalah seorang yang tidak bertolak ansur dan bersikap tegas dalam soal hudud dan Umno sering menjadi sasarannya dengan berbagai tuduhan.

Tetapi kini Umno adalah pihak awal yang menyokong usaha Pas membawanya ke Parlimen bagi membuka jalan perlaksanaannya di Kelantan. Apakah langkah Umno itu tidak ikhlas dan satu langkah politik tidak begitu penting.

Yang penting sekarang Pas sendiri ditentang dan tidak mendapat sokongan dari rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat. Di mana sikap dan pendirian Mursyidul Am, Nik Aziz yang begitu garang khususnya terhadap Umno dalam soal hudud ?

Tidakkah dia terasa mukanya dipijak-pijak dan dikencing oleh para pemimpin DAP dan PKR setiap hari ?

Hukum hudud yang dicanangkan Pas ini sebenarnya dikalangan ahli-ahli Pas sendiri mereka tidak begitu jelas dan mendapat gambaran yang sejelasnya. Apatah lagi mereka yang berada di luar Pas. Sebab itulah ada pemimpin Umno dan PKR menggesa Pas memberi penjelasan secukupnya sebelum mereka membawanya ke Parlimen.

Yang tidak jelas itu satu bab. Bab yang lain pula apakah hudud Pas ini sama dengan hudud di Brunei ? Di Arab Saudi dan di Pakistan ? Kenapa hudud itu berbeza-beza dengan satu negeri yang lain ? Dan yang paling pokok dalam soal hudud Pas ini ialah apakah ia bersumber dari Al Quran ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan