Sabtu, 29 Mac 2014

Tun Musa Hitam lepas tangan isu Memali ?

APA motif Tun Musa Hitam menimbulkan kembali isu Memali dan mengaitkan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu diskusi politik? Peristiwa Memali berlaku pada 1985 di kampung Memali, Baling, Kedah yang telah mengorbankan 14 nyawa termasuk Ibrahim Libya yang dikatakan mati syahid.

Pihak polis mengepung rumah Ibrahim Libya untuk ditahan di bawah ISA. Tetapi berlaku pertempuran antara pengikut Ibrahim Libya dengan polis yang mengakibatkan berlaku korban nyawa.
Tun Musa Hitam

Namun Majlis Fatwa Kebangsaan telah sepakat memutuskan Ibrahim tidak mati syahid.

Ketika itu Tun Musa Hitam adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri. Memang betul seperti kata Tun Musa ketika peristiwa berlaku Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri masih berada di Kuala Lumpur sedang bersiap untuk membuat lawatan ke China.

Alasan Dr Mahathir, dia perlu teruskan jadualnya dan Tun Musa sebagai Menteri Dalam Negeri seharusnya menangani masalah itu.

Apakah Tun Musa mahu menyalahkan Dr M dalam isu Memali itu ? Seperti yang dilaporkan pihak polis telah bertindak bagi menahan Ibrahim dan mengepung kediamannya. Dan ini tentulah sudah dibincangkan dalam kabinet atau sekurang-kurangnya antara PM dan Menteri Dalam Negeri.

Dalam konteks ini Tun Musa seolah tidak mahu turut bertanggungjawab. Pada hal dia adalah Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab pada pasukan keselamatan. Apakah ia munasabah lepas tangan dan cuba mendiskreditkan Dr M dalam isu ini.

Apakah Tun Musa mahu menggambarkan beliau adalah seorang menteri yang tidak mempunyai kuasa? Sedangkan sejarah boleh membuktikan dia adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri yang berkuasa penuh dan begitu bangga dengan gelaran "Anak Pak Hitam".

Adalah tidak adil mengaitkan Dr M dalam peristiwa 30 tahun dahulu di atas pentas di mana Dr M tidak ada bagi menjawab persoalan itu.

Dr M sudah pasti mempunyai jawaban dan hujah bagi menjawab persoalan yang ditimbulkan bekas Timbalannya itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan