Jumaat, 5 April 2013

Lim Guan Eng : Bubar DUN hari Jumaat

KETUA Menteri Pulau Pinang dan merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memilih untuk membubarkan DUN Pulau Pinang pada hari Jumaat (5 April) dengan alasan ia adalah penghulu segala hari. Dia menyatakan demikian di hadapan Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Apakah Lim jujur dan ikhlas bila dia menyatakan ia memilih hari Jumaat kerana kebesaran hari itu di kalangan umat Islam ? Atau dia sekadar menanam tebu dibibir mulut sahaja ?
Lim, Azizan dan Nik Aziz di sidang akhbar

Tetapi nampak jelas Lim mahu mengambil hati rakannya Pas dan para pengundi melayu dalam PRU 13 ini. Sekiranya dia menganggap hari Jumaat adalah penghulu segala hari; mengapakah dia tidak tukar cuti mingguan hari Ahad pada Jumaat seperti di Kedah dan Kelantan ?

Dalam perkara kecil sebegini pun Lim cuba bermain politik murahan. Isu penggunaan kalimah Allah yang menjadi hiruk pikuk di kalangan umat Islam baru-baru ini adalah berpunca daripada beliau. Lim telah mencadangkan pada kerajaan sempena sambutan Krismas tahun lalu agar kalimah Allah boleh digunakan bukan Islam.

Setelah umat Islam seluruh negara bertelagah dalam isu ini, dia hanya mendiamkan diri. Lim seolah lempar batu sembunyi tangan. Dia seolah menjadi batu api.

Dan hari ini dia cuba menyentuh tentang kebesaran hari Jumaat pada umat Islam dan mengaitnya dengan pembubaran DUN Pulau Pinang. Tidak hairanlah para pengikut Pas tergamak menyamakan pentadbirannya dengan Khalifah Umar Abdul Aziz.

Dari kenyataannya itu juga sudah ada reaksi yang memohon agar Lim akan mendapat hidayah ! Orang yang paling seronok dengan kenyataan Lim berkenaan hari Jumaat sebagai penghulu segala hari tentunya Mursidol Pas, Nik Aziz Nik Mat.

Barangkali inilah yang dikatakan Nik Aziz, kejayaan Pas berdakwah pada DAP.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan