Jumaat, 15 Mac 2013

Tun Musa Hitam dan politik kura-kura

BEKAS Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam memang diketahui umum tidak sehaluan dalam banyak perkara dengan bekas ketuanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tun Musa adalah TPM dari 1981 hingga 1986. Beliau meletakkan jawatannya sebagai TPM disebabkan perselisehan pendapat dengan Dr. Mahathir.

Tun Musa Hitam
Walaupun kini Tun Musa telah pun bersara dari dunia politik namun jelas kelihatan kedua tokoh ini masih belum 'ngam' dan mempunyai banyak perbezaan pendapat dalam isu-isu tertentu.

Ketika di era Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Musa dilihat lebih menonjol dan dianggap sebagai penasihat tidak rasmi pada Tun Abdullah. Bila berlaku pertentangan hebat antara Tun Abdullah dan Dr. Mahathir, Tun Musa berada dibelakang Tun Abdullah.

Apabila Dr. Mahathir mengambil langkah keluar dari Umno sebagai protes terhadap kepimpinan Pak Lah, Tun Musa telah membuat satu kenyataan bahawa 'sudah terkeluar duri dalam daging' sebagai sindiran terhadap langkah Dr. Mahathir itu. Kenyataan tersebut telah memberi reaksi kurang senang sebahagian besar ahli Umno.

Dr. Mahathir sendiri tidak membisu malah membidas Tun Musa sebagai orang yang mempengaruhi Tengku Razaleigh Hamzah bertanding jawatan Presiden parti sehingga membawa pada perpecahan Umno.

Ironinya, selepas Tun Musa keluar dari kerajaan, Dr. Mahathir adalah orang yang menghantarnya menjadi Wakil Khas Negara di PBB. Dan kemudian sekembalinya ke negara, Dr. Mahathir sekali lagi melantiknya menjadi Pengerusi pertama SUHAKAM. Menurut Tun Musa sendiri penubuhan Suhakam itu adalah dari cadangannya kepada Dr. Mahathir yang bersetuju menubuhkannya.

Bagi ramai penganalisis dan pengamat politik tanahair mengira Tun Musa adalah seorang politikus pintar dan licin. Langkah dan tutur katanya cermat dan penuh muslihat. Majalah antarabangsa TIME pernah meramalkan bahawa beliau adalah salah seorang pemimpin berpotensi untuk memimpin negara ini.

Tetapi ketika Umno berpecah dua antara tim A dan B dan seterusnya tertubuhnya parti serpihan Semangat 46 yang diketuai Tengku Razaleigh, ketokohan dan karisma Tun Musa telah diuji. Jelaslah dalam situasi ketika itu ketegasan dan pendirian Tun Musa telah mencalar kewibawaannya.

Gambar hiasan
Tun Musa adalah sebahagian dari tim B menentang Dr. Mahathir tetapi beliau tidak menyertai parti serpihan Semangat 46. Ini menimbulkan rasa kurang senang kebanyakan penyokong dan pemimpin tim B. Sehingga ada yang menggelarnya sebagai mengamal politik kura-kura. Apakah yang dimaksudkan dengan politik kura-kura itu ?

Ertinya, seorang ahli politik yang berani bersuara ketika ia memberi keuntungan padanya. Dan akan berdiam diri jika ia tidak akan menyebelahinya. Seperti kura-kura yang akan mengeluarkan kepalanya dan akan memasukkan kembali untuk menyelamatkannya dari marabahaya. Begitulah gelaran yang diberikan pada Tun Musa ketika itu lantaran sikapnya yang berdolak-dalik untuk bersama Tengku Razaleigh.

Dalam beberapa hari yang lalu Tun Musa telah membuat kenyataan menarik tentang politik tanahair dalam satu sesi dialog, Bicara Minda Survival Ekonomi Melayu anjuran Kumpulan Media Karangkraf. Tun Musa telah menyentuh banyak perkara tentang sikap orang melayu, ekonomi, isu di Lahad Datu dan pilihanraya.

Salah satu pandangannya yang menarik dan mengejutkan banyak pihak ialah tentang negara ini tidak akan bangkrap sekiranya diperintah oleh parti pembangkang, Pakatan Rakyat. Pandangan Tun Musa ini tidak ada silapnya kerana kita mengamalkan demokrasi dan sesiapa saja berhak memberi pandangan.

Namun dalam konteks politik Tun Musa; apakah ini juga yang dimaksudkan dengan politik kura-kura itu ?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan