Selasa, 6 September 2011

Memoir Tun Dr. Mahathir



SAYA belum lagi membaca memoir Tun Dr. Mahathir -
"A Doctor in The House".

Cuma dapat mengetahui isi kandungannya melalui
beberapa ulasan tentang memoir itu di dalam akhbar-
akhbar tempatan.

Dr. Mahathir adalah seorang politikus yang sering
saya ikuti perkembangannya sejak 1981 lagi. Ia tahun
bermulanya beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia
ke 4.

Tahun 1981 itu jugalah saya berangkat ke Medan, Sumatera Utara,
Indonesia, mengikuti kursus kewartawanan di sebuah akademi di situ.

Dalam tempoh di sana, saya berkesempatan menulis beberapa
rencana mengenai perkembangan politik tanahair dalam akhbar
harian WASPADA. Tulisan itu lebih berkisar pada perkembangan
semasa yang berlaku, terutamanya tentang Dr. Mahathir; Perdana Menteri
ke 4 yang masih baru bagi masyarakat Indonesia.

Bagi saya, Dr. Mahathir adalah tokoh yang luar biasa. Pemikirannya
jauh ke depan, cepat dalam tindakan dan punya sifat tegas dan berani.
Tempoh 22 tahun sepanjang menjadi Perdana Menteri membuktikan
segalanya. Gelaran Bapa Kemodenan padanya adalah sesuai dengan
jasa yang telah beliau taburkan.

Namun di kaca mata pembangkang beliau adalah seorang
diktaktor, Maha Zalim, Maha Firaun dan berbagai gelaran lagi
diberikan padanya; sebagai satu manifestasi kebencian terhadap
ketokohannya.

Apapun pandangan tentang Dr. Mahathir, sememangnya beliau bukan
sempurna dan mempunyai kelemahan sepanjang pentadbirannya.

Tetapi hakikatnya beliau memang seorang tokoh "extraordinary"
dan genius. Tok Guru, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri mengakui
Dr. Mahathir adalah seorang yang bijak.

Pada saya, sebagai seorang mengamati perkembangannya, beliau
telah meletakkan satu "standard" yang tinggi semasa kepimpinannya.
Dan tahap standard itu belum lagi terisi oleh kepimpinan sesudahnya.

Seteru politiknya boleh memberi pelbagai sudut pandangan mengenai
ketokohannya. Banyak kelemahan dan kepincangan boleh dicungkil dan
didedahkan. Terpulang pada penilaian masing-masing.

Namun bagi saya, sebagai peminatnya, ada dua "kesalahan" besar
yang dilakukannya sepanjang kariernya.

                      Pertama : Beliau mengambil sikap berkecuali bila
                                      Anwar Ibrahim mencabar Tun Ghaffar Baba
                                      bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO.
                      Kedua    : Memilih dan melantik Abdullah Ahmad Badawi
                                      sebagai penggantinya.

Saya tidak pasti, apakah hal ini ada disentuhnya dalam memoirnya,
"A Doctor in The House". Saya sendiri belum membacanya.



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan