Rabu, 28 September 2011

Tengku Razaleigh dan Gua Musang



ANTARA calon veteran UMNO dan Barisan Nasional (BN)
yang pasti terpilih bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke 13
nanti tentunya wakil Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

Tidak mungkin senarai nama Ku Li akan tercicir dari senarai
calon BN yang akan bertanding kelak. Siapakah yang layak
bertanding di Gua Musang selain Ku Li ?

Sejarah menunjukkan Ku Li telah menang bertanding di situ
di atas tiket parti berbeza. Di atas tiket BN dia menang selesa.
Bila Ku Li berada di luar UMNO dan mengasaskan parti Semangat 46
dan bergabung dengan PAS dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU)
dia terus menang di Gua Musang dengan majoriti besar.

Di Gua Musang pengundi tidak lagi memandang bentuk
parti lagi, mereka hanya kenal ketokohan putera dari istana
itu. Kekuatan pengaruh Ku Li di situ tidak boleh digugat
sesiapapun.

Malah sekiranya Ku Li mahu bertanding atas tiket bebas
dan menggunakan lambang kunci dan payungpun beliau
akan menang.

Barangkali, selagi Ku Li sihat dan panjang umur beliau
tetap akan mempertahankan kerusinya yang dipegang
hampir empat dekad. Hanya keuzuran dan maut sahaja
yang mampu menghalang Ku Li untuk terus menjadi wakil
rakyat di Gua Musang.

Namun sayang kelibat Ku Li hanyalah setakat di Gua Musang.
Di luar Gua Musang Ku Li ibarat singa tua patah kuku dan
bukan menjadi ancaman mangsa sekitarnya.

Justeru Ku Li tidak ada peranan besar di pusat dan
Majlis Tertinggi parti. Seolah kedudukan beliau dalam
parti dipinggirkan.

Ini dapat difahami kerana tokoh seperti Ku Li, kalau
diberi "half chance' beliau pasti akan mencabar kepimpinan
parti.

Beliau pernah mencabar Mahathir dan Musa Hitam bagi
jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO, tetapi
semua tewas.

Beliau juga pernah mencuba bertanding melawan Pak Lah
bagi jawatan Presiden; namun terpaksa menarik diri ekoran
kekangan syarat pencalonan dari Bahagian yang tidak mencukupi
 yang dikehendaki parti.

Ku Li dalam hati kecilnya terus mengidam jawatan Perdana Menteri.
Namun suasana dalam UMNO tidak akan mengizinkan beliau
mencapai cita-citanya itu.

Sengat dan bisanya hanya di Gua Musang itulah !!!














Tiada ulasan:

Catat Ulasan