Khamis, 11 Julai 2024

Speaker Parlimen Yang Tidak Kompeten

 Dalam sejarah parlimen di negara ini saya belum lihat seorang Tuan Speaker kelihatan seperti orang bodoh macam Pak Dogol. Sungguh memalukan. 

Bukan rakyat sahaja yang malu malah orang luar pun ketawakan. Ini standard Speaker Parlimen kita. Memang low class. 

Sebelum ini sudah banyak kali Speaker ini gagal mengawal dewan. Malah acap kali disekolahkan pula oleh para wakil pembangkang dalam perbahasan. 

Yang terbaru keputusannya mengenai status enam ahli Bersatu yang tidak perlu mengosongkan kerusi setelah gugur sebagai ahli. 




Inilah kemuncak sikap Speaker yang di luar tabii. Dia tidak menjalankan tugasnya dengan betul dan amanah.  Sedangkan undang-undang parti dan perlembagaan amat jelas. 

Speaker telah bertindak melampaui kuasanya dan bersifat songsang. 

Tugas Speaker adalah mengikut undang-undang dan perlembagaan bukannya mentafsir ikut selera parti yang dianutinya. 

Hanya Hakim mahkamah yang mentafsir undang-undang bukan Speaker. 

Tugas Speaker memastikan peraturan diikuti dan dilaksanakan. Bukannya mentafsir secara songsang kerana kepentingan sesuatu pihak. 

Apa pun tahniah lah PMX Anwar kerana melantik Speaker yang low class tersebut. Yang dilantik low class dan yang melantik adalah dua kali low class.

Pastinya lantikkan PMX ini bukan untuk kepentingan negara dan rakyat tetapi demi muslihat untuk mengekalkan kuasa dan kedudukan. 

Sekali lagi tahniah di atas segala janji-janji reformasi. Reformasi telah mati. 

Apa yang terus membara adalah nafsu serakah dan penipuan untuk terus kekalkan kuasa. 

Jangan lupa PMX, parti kamu tidak pernah diberi mandat oleh rakyat. Parti kamu hanya menang 31 kerusi dari 222 kerusi dalam parlimen. 

Kamu hanya diberi mandat oleh YDP Agong setelah parlimen tergantung. 

Jangan angkuh dan sombong. 

Beri khidmat pada rakyat bukan menyusahkan rakyat. Bertindak mengikut undang-undang bukan kerana kepentingan gerombolan kamu sahaja. 

Pada PMX jangan jadi seperti "Chameleons" - sejenis binatang yang akan bertukar warna kulitnya mengikut keadaan. 

Akhir sekali pesanan untuk PMX - tukar sahaja lah Speaker Parlimen sekarang dengan calon lain yang nampak lebih cerdik dan berwibawa. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan