Selasa, 18 Oktober 2011

Sebongkah batu di Kuala Berang



SEMALAM sedang asyik memegang dan membelek-belek buku
dalam sebuah kedai buku yang bertimbun banyaknya hingga ke lantai,
saya terlihat senaskah buku berukuran kecil molek - di atasnya terpampang
Faisal Tehrani - menarik perhatian saya.

Ada dua faktor menggerakkan hati untuk mencapainya. Pertama; nama
pengarangnya dan kedua tajuknya, "Sebongkah Batu di Kuala Berang."

Faisal Tehrani, seorang pengarang muda yang kreatif dan berkelulusan.
Lulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah-Politik dari UM, Ijazah Sastera
dari USM dan Doktor Falsafah dari UKM.

Beliau cukup kreatif dalam menghasilkan karya; cerpen, novel dan artikel
yang sering mencabar minda pembacanya. Saya tertarik dengan karya
Faisal kerana ia sarat dengan mesej dan pengetahuan serta stail
penyampaiannya yang serius.

Saya sebenarnya bukanlah seorang pembaca novel atau karya kreatif
yang tegar, namun setiap karya beliau menarik perhatian saya. Membaca
karya Faisal seolah mengunyah, menikmati segala isi kandungannya.

Sebongkah Batu di Kuala Berang adalah karyanya yang terbaru. Saya
belum lagi mula membacanya. Hanya pegang dan membelek-beleknya.
Biasanya saya akan membacanya secara perlahan sambil menikmati
segala bahan di dalamnya agar dapat dikunyah sepuasnya.

Yang pasti ada mesej tertentu yang hendak disampaikannya lewat
karya terbaru beliau ini.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan