Rabu, 14 November 2018

Anwar Ibrahim Izin Tun Mahathir Jadi PM Lebih Dua Tahun?

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir tidak menolak kemungkinan berlakunya rombakan kabinet dalam masa terdekat.

Beliau menegaskan parti-parti gabungan dalam Pakatan Harapan boleh menghantar senarai nama calon masing-masing untuk dipertimbangkan.

Namun tegas beliau sebagai PM beliau berhak menentukan susunan kabinet. Kerana tambahnya, beliau perlu bekerja dengan orang yang sesuai dan serasi dengannya.

Ertinya, dalam susunan barisan kabinet, Tun sebagai PM berhak dan mempunyai kuasa penuh menentukannya.


Foto : Bernama

Walaupun parti Bersatu yang mempunyai 14 kerusi Parlimen, satu jumlah yang kecil dibandingkan dengan PKR dan DAP - namun Tun membuktikan beliau tidak dikuasai dan dipengaruhi oleh dua parti besar dalam PH itu.

Tidak ada siapa yang berani pertikaikan kedudukan Tun sebagai PM. Malah Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri telah menyatakan secara terbuka hanya Tun mampu memimpin dan memulihkan semula negara dari kesan buruk yang ditinggalkan BN dan Najib Razak.

Anwar juga berkata beliau bernasib baik kerana dalam situasi negara kini hanya Tun mampu memulihkan dan membangkitkan semula negara sebelum beliau mengambil alih jawatan PM.

Tun berjanji akan menyerahkan kerusi PM pada Anwar dalam tempoh dua tahun seperti yang dipersetujui PH.

Tetapi seperti yang dikata Tun dalam sidang media bersama Anwar dalam nada bergurau, sekiranya Anwar izinkan beliau terus jadi PM lebih dua tahun beliau akan teruskan.

Mungkin Tun berseloroh dengan Anwar dihadapan petugas media.  Tetapi seloroh orang politik ada makna.

Kerana Tun sering membayangkan beliau boleh terus jadi PM selepas dua tahun sekiranya itu yang kehendaki rakyat.

Dan bila pihak media bertanya adakah Anwar akan menggantinya sebagai PM? Tun hanya menjawab itu terpulang pada rakyat menentukan kelak.

Nampaknya, Anwar perlu terbuka dengan memberi izin pada Tun meneruskan tugas sebagai PM lebih sedikit dari tempoh dua tahun yang dijanjikan.

Kerana Anwar telah mengakui hanya Tun mampu mengemudi negara dalam situasi terkini.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan