Jumaat, 9 November 2018

Umno Berjuang Untuk Parti Atau Individu ?

Umno telah melakukan kesilapan besar tidak mendesak Najib Razak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden parti sebelum Pru14 lalu.

Tidak dapat dinafikan faktor "Najib Razak" aka panggilan MO1 yang terpalit dengan skandal 1MDB telah meranapkan parti Umno dan menghancurkan Barisan Nasional sebagai pemerintah selama 60 tahun.

Seandainya seluruh ahli Umno dan lebih 190 Ketua Bahagian bertindak cepat menekan Najib agar berundur bagi menyelamatkan parti sudah tentu nasib Umno tidak seburuk hari ini.

Tindakan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Shafie Apdal dan Mukhriz Mahathir menentang Najib dalam isu 1MDB terbukti betul namun mereka tidak mendapat sokongan penuh para pemimpin tertinggi dan ahli Umno.

Kini Najib sedang menghadapi pertuduhan di mahkamah bersabit pengubahan wang haram dan salah guna kuasa.


Kesilapan besar pemimpin dan ahli Umno adalah mereka berjuang mempertahankan individu dan bukan mempertahankan parti.

Dalam Pru14 lalu jelas mereka lebih berjuang mempertahankan Najib dari mempertahankan Umno sebagai parti. Akhirnya Umno menjadi lemah dan porak peranda.

Sudah enam bulan Umno kehilangan kuasa di Putrajaya namun tidak kelihatan ia telah memberi sebarang pengajaran pada para ahli dan parti.

Kini Umno sedang menghadapi masalah yang sama. Presiden parti Zahid Hamidi menghadapi 45 pertuduhan bersabit pecah amanah dan salah guna kuasa.

Pemuda Umno telah mengambil pendirian agar Zahid bercuti sementara kesnya di mahkamah selesai.

Namun sehingga kini Zahid tidak berganjak malah akan terus kekal sebagai Presiden parti.

Zahid juga telah mula menjelajah seluruh negeri buat road show bagi menjelas dan mempertahan dirinya dari segala pertuduhan tersebut.

Sekali lagi pemimpin menjelajah bukan demi membersihkan parti tetapi bagi membela individu tertentu.

Nampaknya individu lebih tinggi dan utama dari kepentingan parti secara keseluruhannya.

Sekiranya beginilah hala tuju Umno, maka tidak mustahil Umno tidak akan bangkit setelah tersungkur pada Pru14 lalu dan terus kekal sebagai pembangkang diperingkat pusat. Malah kemungkinan akan terus pupus dalam politik negara.

Umno perlu ingat Najib Razak atau Zahid Hamidi tidak penting.  Yang perlu diutamakan adalah parti.

Pemimpin silih berganti. Datang dan pergi. Tetapi parti terus kekal selagi ada bulan dan bintang.

Ahli-ahli Umno masih belum sedar dan insaf serta tidak jelas ke mana hala tuju mereka selepas enam bulan Putrajaya beralih kuasa.

Barangkali itu lah agaknya Tun Mahathir cadangkan agar dibubarkan sahaja parti Umno. Kerana Umno hanya wujud di atas kertas sahaja sedangkan perjuangannya telah kehilangan roh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan