Sabtu, 2 September 2017

Anwar Ibrahim Tidak Berdendam Dr Mahathir

ADA pemimpin Umno menganggap usaha PKR melalui Azmin Ali mahu berunding dengan PAS dikira sebagai tanda Anwar Ibrahim masih berdendam dan tidak yakin dengan pimpinan Dr Mahathir dalam Pakatan Harapan.


Entah kenapa sampai ke situ tafsiran orang Umno. Ini mungkin disebabkan kebencian mereka terhadap Dr Mahathir,  terutamanya pakatan Mahathir - Anwar bagi menghadapi Pru14.


Sebenarnya isu hubungan PKR - PAS timbul dan direstui Anwar adalah disebabkan faktor kerusi Parlimen Permatang Pauh.


Kerusi ini asalnya adalah kubu kuat PAS di Pulau Pinang sehinggalah dirampas BN selepas Anwar menyertai Umno. Semenjak itu Permatang Pauh kekal milik Anwar yang bertukar ganti dengan isterinya,  Dr Wan Azizah sehingga hari ini.


Jadi Anwar dan Wan Azizah kekal di Permatang Pauh atas tiket BN dan PKR.
Apabila PAS kini tidak bersama Pakatan Harapan maka ia mahu kembali merampas Permatang Pauh.


Sebelum ini pun sejak Anwar dipecat dari Umno jentera PAS banyak membantu Anwar atau isterinya mengekalkan kerusi tersebut dalam setiap pilihanraya.


Dan PAS telah umumkan ia akan letakkan calon di Permatang Pauh dalam Pru14 ini.


Ertinya,  calon Umno, PAS dan PKR akan bertembung tiga penjuru kali ini.  Dan ini tentunya akan melemahkan sedikit kedudukan Wan Azizah sebagai calon proksi Anwar yang masih dalam penjara.



Sekiranya PAS tidak bertanding maka calon PKR mempunyai kelebihan berbanding calon Umno.


Dengan PAS ikut serta bertanding secara otomatisnya undi PAS dan PKR terbahagi dua.  Sedangkan calon Umno dapat mengekalkan status quo di kawasan itu.


Tidak siapa dapat nafikan jentera akar umbi PAS lebih kuat berbanding PKR di situ. Senario ini lebih kurang sama berlaku di Selangor - namun tidak seberat menimpa di Permatang Pauh nanti.


Justeru itu Azmin yang mendapat restu Anwar berusaha mendampingi PAS walau pun kini terpaksa menerima keputusan penolakkan kerjasama dengan PAS dari pimpinan Pakatan Harapan. Azmin terpaksa akur seluruh pimpinan PH menolak bekerjasama dengan PAS.


Itulah faktornya usaha dalaman PKR mahu mendampingi PAS. Bukannya Anwar atau PKR berdendam dengan Dr Mahathir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan