Jumaat, 29 September 2017

Basikal

Kayuh Basikal

Mengayuh basikal adalah satu hobi yang paling seronok pernah saya alami. Kini sudah hampir dua tahun mengayuh hampir setiap pagi atau petang.

Dalam usia melangkau lebih lima dekad mengayuh setiap hari boleh membantu agar badan sihat dan cergas. Lebih-lebih lagi dapat menghindar berbagai penyakit.

Apa yang saya lalui, semakin hari berkayuh semakin mendalam minat terhadap dunia basikal dan kayuhan.

Gambar basikal dibawah ini adalah basikal saya yang kedua. Yang pertama saya miliki adalah jenis mountain bike. Basikal kedua ini adalah jenis touring bike. Dan saya sungguh minat dengan basikal jenis touring ini.

Selain tayarnya yang lebih kecil ia sungguh ringan serta laju semasa mengayuh.

Setiap hari saya pastikan dapat mengayuh sekurang-kurangnya dari 10km hingga 20km pergi dan balik. Ia mengambil masa antara 30 hingga 45 minit.

Dan kini menyimpan hasrat agar dapat mengayuh secara jarak jauh pada satu hari nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan