Ahad, 17 Julai 2016

Tan Sri Abdul Gani Patail Tidak Mahu Terlibat Dengan Politik

BEKAS Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sejak tidak lagi memegang jawatan AG lebih banyak berdiam diri dan bersikap membisu seribu bahasa.

Gani tiba-tiba bersuara mengeluarkan kenyataan menafikan penglibatannya dalam penubuhan parti baru yang akan diasaskan Dr Mahathir Mohamad. Berita viral namanya adalah antara barisan pimpinan tertinggi parti baru itu.

Tan Sri Abdul Gani Patail

Sejak dipecat semasa mengetuai satu Task Force bagi menyiasat isu RM2.6 billion dalam akaun peribadi Perdana Menteri (PM) Najib Razak, Gani tidak memberi sebarang penjelasan mengenai tuduhan yang beliau sedang dalam menyiapkan kes pertuduhan terhadap PM.

Sehingga kini tidak siapa dapat mengesahkan apakah benar wujudnya kertas pertuduhan itu ?

Adalah jelas Gani tidak mahu dirinya terlibat dalam persengketaan politik semasa negara. Dia pernah menegaskan bahawa dia mahu terus kekal sebagai seorang profesional dan tidak akan terlibat dalam politik.

Ertinya, selepas tidak lagi menjadi AG dan digantikan dengan Tan Sri Apandi Ali, Gani mengira setakat itu sajalah tugasnya sebagai pegawai kerajaan dan pengamal undang-undang. Apa yang berlaku semasa dia menganggotai Task Force bersama dengan Ketua Polis Negara, Gabenor Bank Negara dan Ketua SPRM bagi menyiasat isu 2.6 billion itu disimpan dalam dirinya sahaja.

Gani tidak pernah menafikan adanya kertas pertuduhan itu dan dia juga tidak pernah mengeluarkan kenyataan bagi mengesahkan semua berita yang tersebar berkait badan Task Force itu dan hasil siasatannya.

Tan Sri Abdul Gani Patail kini telah bersara dari kerajaan dan terus mengamal profesionnya sebagai peguam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan