Ahad, 24 Mei 2015

Antara NFC dan 1MDB

KETUA Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil terpaksa melepaskan jawatannya sebagai menteri kabinet dan senator disebabkan suaminya terlibat dalam skandal penyelewengan NFC yang melibatkan wang RM 250 juta.

Kes tersebut masih berjalan dan belum ada keputusan.

Shahrizat tidak terlibat dalam pengurusan harian NFC namun menerima tekanan kerana ia melibatkan suami dan anaknya. Alasan dia tidak tahu menahu apa yang suami dan anaknya lakukan dalam skandal tersebut tidak diterima pandangan umum. Justeru dia terpaksa melepaskan semua jawatannya dalam kerajaan kecuali jawatan Ketua Wanita Umno.


Pun begitu sebagai Ketua Wanita dia boleh diibaratkan sebagai satu liabiliti pada parti. Bagaimana dia boleh berhadapan dengan rakyat dan para pengundi sekiranya kes suaminya itu belum selesai dan dibersihkan di mata umum.

Sebab itu dalam kes 1MDB, Shahrizat tidak banyak memberi komen. Seperti kata pepatah kalau berumah kaca jangan sekali melontar batu ke rumah orang lain.

Dalam konteks isu 1MDB yang melibatkan hutang RM 42 billion !! Ya, 42 billion adalah satu jumlah yang amat besar. Sekiranya disusun wang kertas RM 100 ia boleh menyamakan ketinggian bangunan berkembar Petronas yang merupakan antara bangunan tertinggi di dunia.

1MDB adalah dibawah PM Najib Tun Razak selaku Menteri Kewangan dan Penasihat Lembaga Pengarahnya. Seperti Shahrizat, Najib juga memberi kenyataan bahawa dia tidak mengurus secara harian syarikat 1MDB.


Dengan hutang RM42 billion dan terpaksa membayar kadar faedah sebanyak RM 2 billion setahun adalah satu perkara yang mengejutkan semua pihak. Bukan itu sahaja 1MDB juga adalah sebuah syarikat perniagaan yang mengalami masalah aliran wang tunai atau cash flow.

Dalam ertikata lain, 1MDB tidak ada tunai atau cash. Ia hanya ada hutang. Manakala aset-asetnya tidak mampu memberikannya aliran tunai yang membolehkannya membayar balik hutang serta faedah pinjaman banknya.

Amat jelas 1MDB telah menjadi beban amat besar terhadap PM Najib sebagai pemimpin dan parti Umno secara keseluruhannya. Dia perlu menyelesaikannya secara telus agar keyakinan rakyat dapat dikembalikan.

Sekiranya dia tidak terlibat dia mesti mengambil langkah cepat dan segera untuk membawa mereka yang menyalahgunakan 42 billion itu ke muka pengadilan.

RM 42 billion bukan sikit mak ooi...!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan