Rabu, 20 Mei 2015

Datuk Salleh Said Keruak lebih berani dalam mempertahankan Najib

DATUK Salleh Keruak , Speaker DUN Sabah, adalah satu-satunya pemimpin Umno yang berani dan lantang dalam mempertahankan Datuk Seri Najib Razak dari serangan kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Segala kritikan dan tohmahan Dr Mahathir terhadap Najib dalam isu 1MDB, Altantuya, BR1M dan sebagainya dijawab dan ditangkis melalui penulisan di dalam blognya. Tidak ada isu yang dibangkitkan Dr Mahahir tidak dijawabnya bagi mempertahankan Najib.

Datuk Salleh Said Keruak

Begitulah setianya Salleh kepada Umno dan Najib sebagai Presiden parti. Kelantangan dan keberanian Salleh menjawab apa sahaja isu yang dibangkitkan khususnya dari Dr Mahathir dijawab satu persatu bersama segala fakta-faktanya.

Kadangkala terasa respons dari Salleh lebih kuat dan berani jika dibandingan dengan respons yang diberikan Najib sendiri sebagai Presiden parti dan Perdana Menteri dari segala kritikan dan tohmahan terhadap kepimpinannya.

Malah tindakan Salleh itu lebih berani dan lebih kuat jika dibandingkan dengan Timbalan Presiden parti dan ketiga Naib Presiden. Mereka semua kelihatan seolah membisu dan lebih berdiplomasi dalam mempertahankan Presiden dari serangan kritikan Dr Mahathir.

Sepatutnya dalam situasi begini Timbalan dan Naib-Naib Presiden bangkit dan kehadapan mempertahankan Najib. Dalam konteks ini tindakan Salleh lebih mengatasi para pemimpin tertinggi parti itu.

Sedangkan Salleh bukan Naib Presiden parti. Dia hanya Speaker Sabah dan Timbalan Ketua Perhubungan Umno Negeri.

Dalam hal ini timbul persoalan sikap Datuk Seri Shafie Apdal sebagai salah seorang dari tiga Naib Presiden dan kebetulan pula wakil dari Sabah. Apakah dalam pemilihan parti akan datang perwakilan dari Sabah akan mencalonkan pula Salleh bertanding kerusi Naib Presiden ?

Dengan sikap dan pendiriannya yang tegas dalam mempertahankan Najib, Salleh bukan sahaja layak bertanding kerusi Naib Presiden malah mempunyai potensi sebagai calon Timbalan Presiden !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan