Isnin, 19 November 2012

Nik Aziz hanyalah ulama selipar

Pengikut anggap kebal dan keramat

APA sahaja yang keluar dari mulut Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, semua ahli Pas akan menerimanya secara bulat tanpa soal jawab. Sebagai seorang berimej ulama dan tok guru, segala pendapat dan pandangannya adalah betul belaka.

Sesiapa yang ingkar atau menentang pandangannya samalah seperti menentang agama Islam yang menjadi ideologi parti Pas. Ertinya, segala fikiran dan sikapnya dalam apa sahaja isu adalah 'absolute' dan tidak boleh dipertikaikan sesiapa.

Sudah ada tanda dan unsur taksub terhadap beliau sebagai pemimpin di kalangan para ahli parti. Beliau sudah dianggap sebagai tokoh yang mempunyai keramat dan kebal. Sehingga sekiranya ada yang berani mencemuh dan mencela peribadinya, maka orang itu akan menerima musibahnya. Begitulah tingginya kedudukan Nik Aziz di mata pengikut Pas.

Namun bagi Nik Aziz, beliau tidak pernah mengakui bahawa beliau adalah bertaraf wali atau keramat, tetapi beliau sendiri tidak pernah menghalang para pengikutnya bersikap demikian. Seolah beliau mahu mengambil kesempatan dalam keadaan itu demi kepentingan politik parti.

Hingga kini beliau telah berjaya mempengaruhi ahli parti bahawa Pas itu Islam dan Islam itu Pas. Dan ini telah banyak mengelirukan masyarakat dan menambahkan perpecahan di kalangan orang-orang melayu dan Islam.

Terbaru tuduhan Nik Aziz bahawa Umno adalah murtad dan menyokong tindakan adiknya, Nik Razi yang mengimamkan sembahyang hajat serta berdoa memohon kehancuran Umno baru-baru ini mengesahkan semuanya berunsur politik. Tetapi semua itu dibuat kononnya di atas kepentingan Islam yang menjadi dasar perjuangan Pas.

Inilah cabaran yang dihadapi Umno. Semua langkah dan tindakan Pas adalah Islam. Walaupun jelas kadang-kadang dasar-dasar Pas tidak konsisten sepertimana yang digempar-gempurkan. Seperti soal hukum hudud, kerjasama dengan bukan Islam, suara wanita adalah aurat dan sebagainya.

Soal hukum hudud; sudah hampir 22 tahun diberi kuasa memerintah tetapi Pas terus menyalahkan Umno akibat kegagalannya melaksanakan hukum tersebut. Sedangkan seorang peguam Pas, Datuk Wan Mutalib Embong, berpendapat Pas Kelantan tidak serius dan bersungguh-sungguh mahu melaksanakannya, walaupun ia berpeluang melakukannya.

Manakala Ustaz Hj. Hadi Awang pernah mengeluarkan fatwa adalah haram menubuhkan kerajaan bersama bukan Islam. Tetapi kini Pas sanggup bekerjasama dengan DAP semata-mata mahu berkuasa di Putrajaya. Berbagai alasan diberikan di atas kerjasama itu, antaranya istilah tahaluf siyasi (kerjasama politik).

Dan pada awal pemerintahan di Kelantan, Pas telah mengeluarkan fatwa bahawa suara wanita adalah aurat seterusnya melarang para peserta wanita menyertai pertandingan atau musabaqah membaca Al Quran. Tetapi baru-baru ini larangan itu telah ditarik semula dan membenarkan para wanita menyertainya semula.

Inilah dari beberapa banyak contoh dasar yang tidak konsisten Pas yang boleh dianggap main-main semata-mata kerana mencari undi. Itu belum dikira lagi dengan cadangan untuk memisahkan antara lelaki dan perempuan di tempat-tempat awam, termasuk di dalam stadium dan sebagainya.

Slogan Pas itu Islam dan Islam itu Pas perlu di kaji semula secara berhati-hati kerana ia boleh membawa banyak perpecahan dan kekeliruan di kalangan orang melayu dan Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan