Ahad, 9 September 2018

Umno - Pas Akan Kekal Sebagai Pembangkang

Sudah tiga kali Pilihan Raya Kecil (PRK) diadakan berturut-turut setelah wakil rakyat yang dipilih pada PRU14 lalu meninggal dunia.

Bermula di Dun Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong. Ketiganya di Selangor.

Di Sungai Kandis, calon Umno kalah ditangan calon PKR. Terbaru calon Pas kalah juga ditangan calon PKR di Seri Setia. Manakala di Balakong, calon DAP menang besar mengalahkan calon MCA. Ertinya, kesemua PRK telah dimenangi calon kerajaan Pakatan Harapan (PH) menewaskan calon pembangkang yang terdiri dari Umno, Pas dan MCA.

Walaupun baru lepas 100 hari PH berkuasa dikritik dan dikecam oleh pembangkang kerana berbagai kelemahan namun ia tetap mendapat sokongan yang jelas dalam ketiga PRK tersebut.

Cuma Umno dan Pas nampak masih belum dapat menerima kenyataan di atas kekalahan tersebut.

Kedua parti tersebut yang secara tidak resmi sudah pun 'bersatu' cuma belum lagi di akad nikahkan.  Hanya menunggu masa!

Barisan pimpinan Umno dan Pas berkempen di Seri Setia

Alasan dan hujah Umno - Pas bahawa mereka berjaya mengurangkan majoriti PH di Sungai Kandis dan Seri Setia sebagai isyarat dan tanda sokongan rakyat pada kerajaan merosot adalah tidak betul. Kedua Dun ini adalah kawasan majoriti Melayu.

Di Balakong, kawasan majoriti Cina, calon MCA kalah teruk.

Sayugia suasana pilihan raya umum dan pilihan raya kecil adalah tidak sama.

Peratusan keluar mengundi merosot hingga tidak sampai 50 peratus. Dan ini memberi kesan pada angka majoriti yang diperolehi calon.

Tambahan lagi umumnya rakyat mulai rasa bosan dengan politik terutamanya mereka baru sahaja mengundi Mei lalu. Sudah tentu mereka lebih memberi tumpuan pada rutin kehidupan mereka berbanding pilihan raya - di mana sebarang keputusan tidak akan menjejaskan dan memberi impak pada kerajaan PH.

Jadi ulasan Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa bahawa keputusan di Sungai Kandis dan Seri Setia - walaupun calon Umno dan Pas tewas ia menandakan sokongan rakyat meningkat pada pembangkang adalah mengarut !!

Hujah Annuar adalah undi calon Umno dan Pas meningkat. Manakala undi calon PH merosot jika dibandingkan pada PRU 14.

Sebenarnya dia bercakap bagi menyedapkan dirinya sendiri. Dia masih belum mampu menerima kenyataan dan realiti bahawa Umno sudah kehilangan segalanya selepas PRU 14 lalu.

Dalam sistem demokrasi yang menang tetap menang walaupun majoriti satu undi !

Tan Sri...tidoq lagi ke ? Dah masuk September nih..!

Sekiranya betul rakyat sudah benci dengan kerajaan PH, sekurang-kurangnya calon Umno atau Pas dapat menawan salah satu Dun Sungai Kandis atau Seri Setia baru-baru ini.

Tetapi ia tidak berlaku. Lebih malang lagi Umno dan Pas secara umum menyatakan mereka bekerjasama dan saling membantu antara satu sama lain atas kepentingan bangsa dan agama untuk menumbangkan kerajaan PH.

Selagi mindset ini masih kekal dan tidak mahu menerima realiti saya percaya Umno dan Pas akan kekal bersatu menjadi pembangkang sekurang-kurangnya dalam masa 10 tahun lagi.

Tan Sri, please wake up lah ...!!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan