Isnin, 10 September 2018

Rafizi Ramli Calon Pilihan Anwar Ibrahim

Calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli mendedahkan beliau adalah antara beberapa pemimpin tertinggi parti yang terlibat dalam rundingan bagi menentukan di mana Anwar Ibrahim bakal bertanding untuk memberi laluannya ke Parlimen.

Menurut Rafizi, antaranya Dr Wan Azizah dan beberapa orang kanan parti terlibat sama dalam rundingan tersebut.

Anwar Ibrahim

Sebelum ini Zuraida Kamaruddin dan Tian Chua, antara dua pemimpin tinggi parti memberitahu isu di mana Anwar akan bertanding tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat tertinggi parti.

Ertinya, Zuraida dan Tian Chua tidak tahu menahu dan mempunyai maklumat tentang isu tersebut.

Tetapi Rafizi secara terbuka memberitahu sebaliknya. Malah Rafizi menegaskan dia tidak akan memberi kenyataan berkait dengan Anwar sekiranya tidak mendapat restu daripada Dr Wan Azizah dan Anwar sendiri terlebih dahulu.

Justeru itu mesej Rafizi adalah dia merupakan orang kepercayaan Anwar dan mengetahui banyak perkara daripada pemimpin parti yang lain.

Malah Azmin Ali sendiri tidak tahu dan tidak pernah memberi kenyataan berkaitan isu tersebut.

Azmin Ali

Begitulah gambaran yang mahu disampaikan Rafizi pada para ahli parti dan umum bahawa dia lah calon pilihan Anwar dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden PKR.

Bagi menguatkan lagi hujahnya, Rafizi mendedahkan bahawa Anwar telah mengadai rumahnya bagi membiayai dana parti dalam PRU14 lalu.

Lebih perit lagi Rafizi mendedahkan betapa Azmin Ali sebagai MB Selangor gagal mendapatkan dana bagi keperluan parti.

Dalam konteks kenyataan terbuka Rafizi ini dengan jelas lagi terang bahawa dia adalah pemimpin pilihan Anwar dan bukan Azmin.

Kerana Rafizi telah menyatakan dia tidak akan membuat kenyataan berkaitan Anwar Ibrahim sekiranya tidak mendapat restu daripada Anwar terlebih dahulu.

Tindakan Rafizi ini sebenarnya mendedahkan pada umum pendirian Anwar yang sebenarnya mengenai calon Timbalan Presiden PKR yang disandang Azmin dan dicabar Rafizi hujung bulan ini.

Rafizi Ramli

Kecuali Anwar perlu memberi reaksi atas kenyataan Rafizi itu. Sekiranya Anwar membisu dan terus berdiam diri maka sah lah dia menyokong Rafizi dan menolak Azmin.

Apa pun perlu diingat sekiranya Azmin berjaya mempertahankan jawatannya dan mengalahkan Rafizi - apa langkah Anwar seterusnya??

Dan Azmin Ali pula setelah berjaya mengekalkan jawatan Timbalan Presiden parti, apakah kedudukan Presiden menjadi idaman seterusnya?

Bagi menyelamatkan maruahnya, Anwar perlu memberi reaksi betapa semua kenyataan Rafizi itu tidak benar dan merupakan pandangan peribadinya sendiri. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan