Rabu, 24 Julai 2013

PRK Kuala Besut : BN menang

SEPERTI yang dijangka calon BN menang dan mengekalkan kerusi DUN Kuala Besut dengan majoriti yang bertambah sedikit. Dalam PRU13 BN menang dengan majoriti 2,434 undi. Kali ini calon BN, Tengku Zaihan memperolehi 8,288 undi mengalahkan calon Pas, Che Long, 5.696 undi. Majoriti 2,592 undi. Undi BN meningkat 158 undi.

Bagi BN kemenangan ini disambut dengan biasa dan rasa insaf serta rendah diri untuk meneruskan tradisi membela rakyat dan menunaikan segala janji semasa kempen PRK.

Kedudukan kerajaan negeri kini kembali BN 17- PR 15. Impian Pas untuk menjadikan kedudukannya 16-16 di DUN tidak tercapai. Ia membuktikan sekali lagi bahawa para pengundi yang majoritinya orang melayu di Kuala Besut menolak Pas.

Segala janji dan retorik para pemimpin Pas semasa berkempen tidak berjaya memikat hati para pengundi. Ini termasuklah janji royalti minyak yang menjadi modal besar Pengarah PRK Pas, Datuk Husam Musa.

Apa yang menarik untuk diperhatikan ialah reaksi dan respon dari Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengenai kekalahan Pas dalam pilihan raya ini. Kerana sebelum ini Nik Aziz banyak memperlekeh dan merendahkan parti Umno sebagai tidak Islam dan perlu ditolak oleh para pengundi, terutama di Kuala Besut.

Dengan kalahnya calon Pas, apa lagi alasan Nik Aziz untuk memperkecilkan Umno dan mengakui kelemahan parti Pas yang jelas tidak mendapat sokongan majoriti orang melayu.

Apakah beliau akan beri alasan bahawa SPR menipu lagi dalam PRK Kuala Besut itu ? Atau dia akan berdalih bahawa bulan ini bulan puasa dan SPR tidak sepatutnya mengadakan PRK ketika ini.

NikAziz boleh beri seribu dalih, seribu alasan bagi menutup kelemahan Pas dan pimpinannya. Pada hakikatnya Pas tidak mendapat sokongan dari orang-orang melayu.

Politik Pas hanyalah memberi keuntungan pada parti DAP dan PKR. Pas tidak lebih sebagai kuda tunggangan dalam Pakatan Rakyat.

Kemenangan Pas hanya 21 kerusi Parlimen dalam PRU13 lalu adalah bukti nyata.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan