Isnin, 14 Ogos 2023

Antara Anwar, Muhyiddin dan Zahid

 Saya lebih suka Anwar Ibrahim kekal sebagai Perdana Menteri jika dibandingkan dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Sebabnya mudah saya kira Anwar lebih berkarisma dan ada karakter sebagai PM.


PMX Datuk Seri Anwar Ibrahim


Bagi saya Muhyiddin ada slow sikit. Namun Muhyiddin disokong majoriti orang melayu. Manakala Anwar disukai majoriti bukan melayu terutama kaum Cina. Ertinya, Anwar tidak mendapat sokongan penuh dikalangan orang melayu. 

Inilah kelemahan dan kekurangan Anwar jika dibandingkan dengan Muhyiddin. Yang paling jelas parti DAP berada dibelakang Anwar. Muhyiddin pula paling anti DAP. 

Muhyiddin menjadi PM ke 8 hanya mampu bertahan selama 17 bulan. Nampak jelas dia belum puas menjadi PM. Dan begitu berhasrat mahu menjadi PM buat kali kedua. 

Tetapi mungkin orang sudah lupa sebelum Pru 15, Muhyiddin menyatakan Pru15 adalah yang terakhir buatnya. Ertinya beliau tidak akan bertanding lagi menjadi calon pada masa hadapan. Tidak pasti apakah kenyataan Muhyiddin itu masih boleh dipakai atau hanya cakap cakap politik. 

Apa pun satu hal yang boleh diberi pujian pada Muhyiddin ialah sikap tegasnya semasa menjadi PM 8 - tidak melayan tuntutan Zahid Hamidi agar kesnya di mahkamah digugurkan. 

Muhyiddin menerima akibatnya bila Zahid sebagai Pengerusi BN menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin. Justeru itulah Muhyiddin terpaksa meletakkan jawatan PM. 

Sedangkan pada awalnya Zahid memberi sokongan pada Muhyiddin sebagai PM 8 setelah berlakunya Langkah Sheraton. 

Bagi Zahid sokongan pada Muhyiddin tidak berbaloi. Kerana kesnya tidak ditarik balik dan digugurkan. 

Kini giliran Anwar pula diangkat menjadi PM ke 10 hasil peranan dan sokongan Zahid Hamidi. Tanpa peranan Zahid, Anwar tidak mungkin menjadi PM. 

Bagaimana dengan kes Zahid selepas Anwar menjadi PM ?

Anwar kuat retorik melawan rasuah. Namun kes Zahid di mahkamah kelihatan ada unsur unsur campurtangan politik. Contohnya kes acapkali ditangguh-tangguh. Timbalan Pendakwaraya, Raja Rozela Raja Toran yang mengetuai pihak pendakwaan digugurkan secara mengejut. Sedangkan beliau berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Zahid. 

Ertinya, Raja Rozela adalah seorang peguam yang kompeten. Alasan dia bersara awal tidak boleh dipakai. Banyak lagi faktor faktor lain yang menimbulkan banyak soalan. Seperti kata pepatah Inggeris, " Justice must not only be done but seen to be done".

Begitu juga usaha Zahid menghantar representasi pada Peguam Negara agar kesnya digugurkan. Kini proses itu sedang berjalan menunggu keputusan. 

Soalannya,  apakah sikap sebenar Anwar dalam kes Zahid Hamidi? Di satu sudut Anwar kuat menentang rasuah. Sudut yang lain pula apa yang berlaku depan mata lain pula ceritanya - segala perkembangan yang berlaku sekitar kes Zahid. Ia kelihatan seperti akan berlaku mengikut apa yang dirancangkan. 

Inilah nampak ketara istimewanya hubungan baik Anwar dan Zahid. 

Muhyiddin tegas tidak campurtangan dalam kes Zahid. Apakah Anwar juga mengambil sikap begitu? 

Kalau Anwar bersikap tegas dan telus tidak campurtangan dalam kes Zahid - apakah Zahid akan bertindak seperti dia bertindak terhadap Muhyiddin?? 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan