Rabu, 17 Jun 2020

Anwar Ibrahim Tiada Pilihan


Dr Mahathir dan Anwar belum lagi sepakat siapakah menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan kembali berkuasa di Putrajaya. 

Ada cadangan Dr M menjadi PM selama enam bulan. Dan Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri. 

Bagi saya semua cadangan ini adalah karut marut. Soalnya apa rasionalnya Dr M memegang jawatan PM selama enam bulan? Apa yang boleh dilakukan dalam tempoh singkat itu? Nak sambung projek kereta terbang ke? 

Hari itu Dr M jadi PM selama 22 bulan pun tidak mencukupi. Dia mahu tambah jadi tiga tahun... bla.. bla.... Lepas Apec.. bla.. bla.. dan entah apa alasan lagi bagi melanjutkan masanya sebagai PM. 

Semua ini karut belaka. Sedangkan krisis politik kini semua berpunca daripada dia yang meletakkan jawatan sebagai PM ke 7.

Manakala Anwar pula selagi masih sanggup berada dibelakang bayang Mahathir selagi itulah dia akan dipermainkan. 

Anwar perlu tegas. Dia tidak lagi boleh membiarkan Dr M menari mengikut rentak yang dia suka. 

Sekiranya pendirian ini harus meletakkannya terus kekal sebagai Ketua Pembangkang ia perlu hadapinya dengan terbuka. Anwar tiada pilihan. Sama ada dia jadi PM atau Ketua Pembangkang. Ia adalah pilihan... 

Jika Anwar sanggup mengalah kesian kalinya pada Dr M dengan menerima cadangan sebagai Timbalan Perdana Menteri, maka ia ibarat seperti dipatuk ular ketiga kalinya. 

Anwar tiada pilihan walau pun DAP dan Amanah mengambil tindakan tidak bersamanya lagi. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan