Khamis, 27 Februari 2020

Langkah Sheraton

Saya bukan seorang pemuja Anwar Ibrahim. Tetapi peristiwa di Sheraton - satu pakatan untuk menubuhkan kerajaan pintu belakang yang digerakkan Azmin Ali telah menaikkan imej Anwar dari sudut politik.

Apa lagi terbukti langkah Sheraton itu menemui jalan buntu dan gagal. Malah telah memberi gambaran negatif pada Azmin dan Muhyiddin serta parti Bersatu khususnya.

Bukan itu sahaja ia juga telah mencemarkan imej Mahathir sebagai negarawan yang dihormati.

Usaha Azmin dan Muhyiddin telah memakan diri sendiri. Mahathir pula tersilap langkah dengan meletak jawatan PM dan pengerusi Bersatu.

Muhyiddin dan Azmin di Sheraton Hotel...mulakan langkah..

Tindakan Mahathir itu telah mengakibat keadaan negara kelam kabut dan tidak stabil. Rakyat bingung. Di bursa saham BSKL , RM 46 billion mengalir keluar sekelip mata !

Ironinya, Mahathir menerima perlantikan sebagai PM interim. Dan selepas itu pegang balik jawatan Pengerusi Bersatu. Memang pelik dan memalukan.

Sayugia, Mahathir perlu berundur terus dari semua jawatan politik. Saya kira ia sudah memadai dengan apa yang telah berlaku ekoran malam di Sheraton itu.

Cadangannya menubuhkan kerajaan perpaduan tanpa parti politik nampak cantik namun ia memperlihatkan segala kuasa berpusat ditangannya. Ini tidak sihat dalam sistem demokrasi.

Pokoknya kenapa dia letak jawatan PM sehingga politik negara huru hara dan kemudian cuba berkuasa kembali itu menjadi tanda tanya.

Jelas sekarang yang apa berlaku itu telah menjejaskan imejnya, Azmin Ali, Muhyiddin dan parti Bersatu khasnya.

Bukankah sehari sebelum Sheraton itu dalam Mesyuarat Majlis Presiden PH telah sebulat suara bersetuju bahawa Mahathir akan terus jadi PM sehingga Sidang APEC November ini. Dan kemudian semua bersetuju menyerahkan pada Mahathir menentukan bila dia mahu serahkan kuasa pada Anwar Ibrahim.

Anwar juga menerima keputusan tersebut. Dan dia sanggup menunggu tempoh peralihan kuasa sebagai PM ke 8 diserahkan pada Mahathir.

Tup, tup.... esoknya Azmin dan Muhyiddin melancarkan langkah Sheraton yang menghimpun semua MP Umno dan Pas bagi menubuhkan gabungan baru dan mahu memintas Anwar Ibrahim.

Malangnya pakatan itu gagal. Ia bukan sahaja gagal malah mereka telah terjerat dengan jerat yang mereka pasang sendiri.

Mahathir, Muhyiddin dan Azmin ternyata tersilap langkah. Imej mereka juga telah tercalar dimata rakyat ekoran langkah pintu belakang itu.

Sekarang apa jadi?  Kerajaan runtuh. Semua hilang jawatan. Mahathir pula yang disokong majoriti ahli parlimen kini telah berkurangan sokongan dari sebelumnya.

Anwar Ibrahim mungkin sukar untuk menjadi PM ke 8. Namun apa yang berlaku semuanya berpunca dari Mahathir, Muhyiddin dan Azmin. Kini mereka bertiga menggigit jari.

Anwar pula kelihatan tenang dan seperti orang yang dikhianati.

Saya lihat apa yang berlaku ini telah merugikan masa depan politik Azmin dan Muhyiddin. Kerana mereka seperti watak pengkhianat dimata para pengundi.

Majlis PH telah sebulat suara menyokong dan menyerahkan pada Mahathir dalam isu peralihan kuasa.

Kenapalah mereka begitu rakus bertindak. Sekarang apa jadi?  Nasi dah jadi bubur.

Saya tidak fikir Azmin berani bertanding dan berdepan para pengundinya dalam Pru 15 nanti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan