Khamis, 10 Mac 2016

Deklarasi Rakyat Dari Rakyat Bukan Parti Politik

DR MAHATHIR telah menjelaskan bahawa Deklarasi Rakyat yang menggesa PM Najib Razak meletakkan jawatan tidak mewakili mana-mana parti politik di negara ini. Ia adalah satu gerakan mewakili rakyat tanpa mengira parti. Ertinya ia adalah suara rakyat.

Mereka yang menyertai deklarasi ini terdiri dari semua parti; Umno, PKR, DAP, PAS, Amanah dan badan-badan NGO lain. Mereka semua bersatu suara mahu Najib berundur. Segala perbezaan pendirian dan pendapat dalam isu parti perlu ditinggalkan. Fokus utama mereka adalah NAJIB !

Kerana matlamat utama adalah bagaimana mahu menyelamatkan negara ini dari segala kepincangan yang membabitkan semua institusi negara seperti badan SPRM, Bank Negara, Peguam Negara, PAC dan sebagainya dari campurtangan pihak-pihak tertentu dalam menjalankan tugas dan peranan mereka masing-masing.


Justeru itu kenyataan Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail bahawa deklarasi rakyat adalah satu pengakuan atau pengikhtirafan ke atas segala 'kezaliman' kerajaan terhadap Anwar Ibrahim yang kini meringkuk di penjara Sungai Buloh - adalah satu sikap kurang bijak dan tidak berapa cerdik.

Semua perlu menerima hakikat bahawa Anwar adalah seorang banduan bukan tahanan politik. Anwar telah dibicarakan di mahkamah selama tujuh tahun dan diwakili hampir 14 orang peguambela. Dia telah melalui semua proses mahkamah sehingga ke mahkamah persekutuan melibatkan hampir 9 orang hakim.

Sekiranya parti PKR mahu Anwar dibebaskan ia perlu melalui proses undang-undang atau mahkamah. Tidak mungkin dia dibebaskan begitu sahaja. Salah satu langkahnya adalah Anwar perlu memberikan bukti-bukti baru bagi menyokong tuduhannya bahawa ia telah difitnah melalui satu konspirasi politik pihak tertinggi.

Dan satu lagi berbalik pada Dr Wan Azizah; apakah permohonan rayuan Anwar kepada Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong memohon pengampunannya adalah satu pengakuan bahawa dia benar bersalah ??

Yang terbaru pula baru-baru ini Anwar bersuara dari penjara menyatakan sikap dan pendiriannya menyokong Deklarasi Rakyat yang dipimpin Dr Mahathir bagi menggesa Najib berundur - adalah satu pengakuan bahawa segala tuduhan Dr Mahathir terhadapnya sebelum ini benar belaka ??

Oleh itu Dr Wan Azizah berhati-hatilah dalam mengeluarkan kenyataan.

Seperti kata Dr Mahathir, deklarasi rakyat adalah mewakili semua rakyat tanpa mengira mana-mana parti. Ia tidak mewakili parti tetapi mewakili suara rakyat.

Sekiranya ada pihak mencampuri agenda politik masing-masing sudah pasti deklarasi rakyat yang buat julung kalinya dalam sejarah akan menemui kegagalan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan