Isnin, 19 Ogos 2013

Imbasan dahulu...kalau lah

CUBA bayangkan sekiranya bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam tidak meletakkan jawatan pada 1986. Tengku Razaleigh Hamzah tidak bertanding jawatan Presiden Umno menentang Dr Mahathir Mohamad. Dan Allahyarham Tun Ghaffar Baba tidak mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri yang dikosongkan Tun Musa.

Begitu juga Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak begitu tergesa-gesa mendaki tangga dalam parti sehingga melangkaui para pemimpin Umno yang lebih senior darinya seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tan Sri Sanusi Junid.
Musa dan Mahathir ketika kerajaan 2M

Hari ini mungkin Datuk Seri Najib Razak masih lagi menduduki tangga sebagai Naib Presiden parti di samping Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kalau pun Dr Mahathir bersara pada 2003, penggantinya adalah Tun Musa Hitam sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno. Tengku Razaleigh pula jika bersabar sedikit boleh mengisi jawatan Timbalan Presiden merangkap Timbalan Perdana Menteri.

Sekiranya ini berlaku maka Tun Abdullah, Anwar dan Najib berada dibarisan ketiga parti iaitu Naib Presiden.

Para pemimpin seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Zahid Hamidi, Hishamuddin Tun Hussein dan lain-lain layaknya hanya berada di kerusi Ahli Majlis Tertinggi parti. Khairy Jamaluddin dan Mukhriz Mahathir bolehlah jadi anggota Exco Pemuda Umno.

Inilah bayangan sekadar Mat Jenin yang tidak mungkin berlaku. Masa tidak akan berputar dan berpatah balik. Hanya hakikat parti Umno kini sudah tidak sekuat dahulu lagi seperti pada awal 80an.

Umno bukan sahaja dimusuhi parti pembangkang tetapi juga kini diragui kepimpinannya dari kalangan orang melayu sendiri yang telah memberi sokongannya selama ini.

Sebahagian besar orang melayu memilih Umno dalam PRU13 lalu kerana mereka tidak ada pilihan. Mereka curiga dan takut pada Pas, PKR dan DAP.

Namun kini seolah kepimpinan Umno dibawah Najib telah kehilangan arah dalam proses transformasi politik yang berlaku dalam negara. Adakah Umno akan terus perjuangkan kepentingan melayu atau mengalami perubahan sesuai dengan peredaran zaman ?

Inilah ujian besar dihadapi Najib pada pemilihan Umno Oktober ini. Kepimpinannya mula dipersoalkan di kalangan ahli akar umbi. Apa pun Najib bernasib baik kerana sehingga kini tidak ada calon yang benar-benar mampu mengambil alih teraju Umno.

Terbayang angan-angan jika lah selepas Dr Mahathir bersara pada 2003, maka Tun Musa sebagai penggantinya adakah begini keadaan dan kekuatan Umno ?

Tun Musa adalah dikira paling layak dan paling sesuai berbanding Ku Li, Badawi, Anwar malah Najib.

Kalau lah......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan