Rabu, 4 Julai 2012

Yasser Arafat diracun ?

Punca kematiannya disiasat kembali
AGENSI berita satelit Al Jazeera melaporkan isteri bekas pemimpin Palestin (PLO), Yasser Arafat, telah menggesa diadakan satu siasatan semula punca sebenar kematian suaminya.

Suha Arafat menyatakan demikian dalam satu wawancara dengan agensi berita tersebut.

Yasser Arafat meninggal dunia pada 2004 dan dikebumikan di Ramallah. Selepas lapan tahun kematiannya tiba-tiba timbul apakah punca kematiannya yang sebenar. Ada spekulasi mengatakan bahawa beliau mati diracun ?

Kini para saintis di Swiss sedang bersiap sedia mengadakan ujian dan siasatan di atas kematiannya. Isterinya, Suha pula bersedia meminta fatwa dari para alim ulamak bagi menggali kembali mayatnya untuk dilakukan kajian. Menurut Suha lagi, ia perlu dilakukan segera bagi memastikan segala bahan bukti dimayat pemimpin itu tidak lenyap.

Para pemimpin Palestin, terutamanya tokoh perunding, Saeb Erakat, bersedia memberi kerjasama dalam menjayakan siasatan tersebut. Namun persoalan timbul; mengapa isu ini berbangkit setelah lapan tahun lamanya ? Apakah ini semua mempunyai agenda tertentu pada mereka dibelakang tabir ?

Arafat sudah lama tiada. Apakah hasil siasatan tersebut relevan dengan suasana politik Palestin dan masa depannya dengan Israel ?







Tiada ulasan:

Catat Ulasan