Isnin, 9 Julai 2012

Lim Kit Siang

Dinasti Lim
PENASIHAT DAP, Lim Kit Siang menyatakan beliau tidak membenci Tun Dr. Mahathir, tetapi menentang pengaruh "Mahathirism" yang masih ada dalam Umno dan kerajaan.

Bagi Kit Siang seolah pimpinan parti dan kerajaan kini banyak dipengaruhi oleh Dr. Mahathir.

Dr. Mahathir dalam blognya (9 Julai) menafikan segala tuduhan Kit Siang itu malah menegaskan bahawa "Mahathirism" yang dimaksudkan pemimpin DAP itu telah tamat pada 2003 lagi setelah beliau menyerahkan tugas Perdana Menteri pada Tun Abdullah Badawi.

Menurut Dr. Mahathir, sokongan dan peranan yang dimainkannya sekarang ini pada parti hanyalah sebagai ahli yang bertanggungjawab memberi sumbangan pada parti yang diwakilinya. Apatah lagi Umno telah banyak berjasa dan berbudi padanya sepanjang menjadi ahli. Sudah tentulah kini gilirannya pula membalas jasa parti dengan memberi apa saja khidmat pada parti.

Namun sikap Kit Siang ini agak pelik, ibarat "paku dulang paku serpih, mengata orang, kau yang lebih." Tidakkah beliau cermin dirinya terlebih dahulu sebelum membuat tuduhan pada orang lain. Dalam partinya sendiri DAP jelas dikuasai dan dipengaruhi oleh "dinasti Lim" hingga kini. Nampaknya, tidak ada harapan calon lain dalam parti yang boleh memegang jawatan Setiausaha Agung DAP.

Dalam DAP bukan tidak ada pemimpin yang layak, namun mereka tidak diberi peluang. Lihat saja nasib bekas Timbalan Setiausaha Agung parti, Lee Lam Thye yang terpaksa keluar dari parti kerana dia tahu peluangnya untuk naik adalah tertutup. Lam Thye kini menjadi orang yang tidak berparti.

Begitu juga nasib menimpa pemimpin veteran parti, Dr. Tan Seng Giaw yang telah berkhidmat pada parti sejak Lim Guan Eng masih dibangku sekolah lagi. Apa jawatan Dr. Tan sekarang ? Paling tinggi jawatan yang dipegangnya ialah Naib Pengerusi parti.

Sedangkan dari segi pengalaman dan kelayakan, Dr. Tan lebih layak dan berhak menduduki kerusi yang dipegang Lim Guan Eng sekarang. Tetapi kerana Kit Siang ingin memastikan anak beranaknya sahaja menguasai parti, maka orang seperti Dr. Tan dan Lam Thye dipinggirkan begitu sahaja.

Dan kemungkinan besar anak-anak Karpal Singh pun tidak mempunyai harapan bagi memenuhi jawatan-jawatan penting dalam DAP pada masa depan. Inilah sikap Lim Kit Siang yang sebenarnya. Apa pula sibuknya beliau bercakap tentang orang lain sedangkan beliau sendiri lebih teruk.

Sebelum Kit Siang menuduh Dr. Mahathir, beliau sepatutnya terlebih dulu melihat diseberang Tambak betapa dinasti Lee terus menguasai republik itu hingga sekarang.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan