PADA masa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri dari tahun 2003-2009 telah menjadi pengetahuan umum pentadbiran dan pimpinannya banyak mendapat nasihat atau penasihat dari "budak-budak" di Tingkat 4, Putrajaya.
Sehingga tersebar luas peranan para penasihat di Tingkat 4 itulah yang menjadi salah satu punca kerajaan pimpinan Pak Lah hilang lima buah negeri ke tangan pembangkang dalam PRU 12 pada 2008 dan seterusnya BN hilang majoriti dua pertiga buat pertama kali di Parlimen.
Kuatnya pengaruh para penasihat di Tingkat 4 itu ke atas Pak Lah terserlah bila mereka mampu menukar nama-nama calon yang telah pun dipilih parti menjelang PRU 12 dahulu.
Bekas Presiden Gerakan dan menteri dalam kabinet Pak Lah iaitu Mendiang Dr Lim Kheng Yaik pernah secara terbuka menggesa Pak Lah memecat kesemua para penasihat tersebut setelah BN mengalami kejutan dalam PRU 12 itu.
Itu zaman Pak Lah. Kini masa Najib Tun Razak pula kita diberitahu bahawa Najib mempunyai penasihat seorang warga British. Apakah ia benar atau tidak sehingga kini Najib tidak memberi sebarang respon.
Cuma baru-baru ini di Parlimen ada menteri memberi penjelasan bahawa PM mempunyai empat orang penasihat terdiri dari Abdullah Mohd Zin, Datuk Johari Baharom, Tan Sri Rais Yatim dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Dan yang terbaru PM tambah seorang lagi - Tan Sri Lim Kok Wing (Pakar Iklan) sebagai PR memulihkan imej PM di mata rakyat.
Nampaknya, PM Najib mengatasi Pak Lah dalam membarisi para penasihatnya di Putrajaya termasuklah mempunyai penasihat warga British; sesuatu yang tidak dilakukan PM sejak dari zaman Tunku Abdul Rahman hingga Tun Dr Mahathir.
Lebih-lebih lagi di era Dr Mahathir selama 22 tahun dari 1981-2003 kita tidak pernah mendengar beliau mempunyai para penasihat sepertimana Pak Lah dan Najib.
Begitu pun era Dr Mahathir merupakan era paling cemerlang dan gemilang pada Malaysia baik di dalam dan luar negeri. Kepimpinan Dr Mahathir disegani masyarakat antarabangsa dan tidak pernah flip-flop dalam sebarang keputusan dan pendirian bersabit kepentingan rakyat dan negara.
Sebaliknya di era selepas 2003 kita dapati pimpinan negara banyak melakukan keputusan U turn dan flip-flop dalam pengurusan negara yang bukan sahaja menghakis keyakinan rakyat malah mencemar imej kerajaan.
Sehingga tersebar luas peranan para penasihat di Tingkat 4 itulah yang menjadi salah satu punca kerajaan pimpinan Pak Lah hilang lima buah negeri ke tangan pembangkang dalam PRU 12 pada 2008 dan seterusnya BN hilang majoriti dua pertiga buat pertama kali di Parlimen.
Mendiang Dr Lim Kheng Yaik |
Kuatnya pengaruh para penasihat di Tingkat 4 itu ke atas Pak Lah terserlah bila mereka mampu menukar nama-nama calon yang telah pun dipilih parti menjelang PRU 12 dahulu.
Bekas Presiden Gerakan dan menteri dalam kabinet Pak Lah iaitu Mendiang Dr Lim Kheng Yaik pernah secara terbuka menggesa Pak Lah memecat kesemua para penasihat tersebut setelah BN mengalami kejutan dalam PRU 12 itu.
Itu zaman Pak Lah. Kini masa Najib Tun Razak pula kita diberitahu bahawa Najib mempunyai penasihat seorang warga British. Apakah ia benar atau tidak sehingga kini Najib tidak memberi sebarang respon.
Cuma baru-baru ini di Parlimen ada menteri memberi penjelasan bahawa PM mempunyai empat orang penasihat terdiri dari Abdullah Mohd Zin, Datuk Johari Baharom, Tan Sri Rais Yatim dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Dan yang terbaru PM tambah seorang lagi - Tan Sri Lim Kok Wing (Pakar Iklan) sebagai PR memulihkan imej PM di mata rakyat.
Nampaknya, PM Najib mengatasi Pak Lah dalam membarisi para penasihatnya di Putrajaya termasuklah mempunyai penasihat warga British; sesuatu yang tidak dilakukan PM sejak dari zaman Tunku Abdul Rahman hingga Tun Dr Mahathir.
Dr Mahathir |
Lebih-lebih lagi di era Dr Mahathir selama 22 tahun dari 1981-2003 kita tidak pernah mendengar beliau mempunyai para penasihat sepertimana Pak Lah dan Najib.
Begitu pun era Dr Mahathir merupakan era paling cemerlang dan gemilang pada Malaysia baik di dalam dan luar negeri. Kepimpinan Dr Mahathir disegani masyarakat antarabangsa dan tidak pernah flip-flop dalam sebarang keputusan dan pendirian bersabit kepentingan rakyat dan negara.
Sebaliknya di era selepas 2003 kita dapati pimpinan negara banyak melakukan keputusan U turn dan flip-flop dalam pengurusan negara yang bukan sahaja menghakis keyakinan rakyat malah mencemar imej kerajaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan